;
coinex

امنیت واتساپ چقدر است؟ بررسی امنیت واتس آپ بر اساس آپدیت جدید

امنیت واتساپ چقدر است؟ آپدیت امنیتی واتساپ به چه معناست و چه خط مشی را دنبال می‌کند؟ در ادامه این نوشتار تکراتو به این پرسش پاسخ می‌دهیم. با ما همراه باشید تا این موضوع را بیشتر بررسی کنیم.

اگر از واتساپ استفاده می‌کنید احتمال در طول چند روز گذشته متوجه شده اید که یک پنجره پاپ آپ باز می‌شود و از شما می‌خواهد تا قوانین امنیتی خاصی را تایید کنید. در درجه اول به هیچ وجه روی Agree کلیک نکنید. در این نوشتار به بررسی امنیت واتساپ می‌پردازیم. تا پایان با ما همراه باشید تا از امنیت پیام رسان متعلق به شرکت فیسبوک بیشتر بدانید.

آپدیت جدید امنیتی واتساپ که پیشتر در تکراتو به آن پرداخته بودیم از شما می‌خواهد که خط مشی جدید امنیتی این شرکت را بپذیرید. برای ادامه کار با واتساپ به تایید این مورد نیاز دارید. اما این خط مشی جدید چه هستند؟ اگر آنها را مطالعه کرده باشید احتمالا پی برده‌اید که از 8 فوریه 2021 همه کاربرانی که می‌خواهند از این سرویس به عنوان یکی از بهترین پیام رسان های جهان در سال 2020 استفاده کنند، باید این خط مشی جدید را تایید کنند.

امنیت واتساپ چقدر است؟

بررسی امنیت واتس آپ بر اساس آپدیت جدید

اگر چنین نکنید و آپدیت جدید واتساپ را تایید نکنید از تاریخ فوق‌الذکر به بعد پیام رسان به طور خودکار اکانت شما را حذف خواهد کرد. البته پس از آن می‌توانند شرایط را بپذیرید و مجددا واتساپ اکانت شما را بازخواهد گرداند. سوالی که پیش میاید این است که این شرایط امنیت جدید چه هستند که موجی را علیه فیسبوک به راه انداخته‌ است و حالا بسیاری از کاربران در سراسر جهان به از واتساپ به سوی سیگنال مسنجر (Signal Private Messenger) و تلگرام کوچ می‌کنند. تلگرامی که البته در ایران و روسیه از دسترس خارج شده مگر از نرم افزارهای تغییر دهنده آیپی استفاده شود.

احتمالا شما که این مقاله را می‌خوانید تنها کسی نیستید که از مطالعه شرایط ذکر شده در آپدیت امنیتی واتساپ سر باز زدید. با این حال بررسی این شرایط امنیتی جدید برای پیام رسانی با بیش از 2 میلیارد کاربر بسیار حیاتی است. به طور کلی تم اصلی پاپ‌آپی که این روزها برای کاربران واتساپ بالا می آید این است: واتساپ می‌خواهد یکپارچگی خود با سایر محصولات خانواده فیسبوک را ارتقا بخشد، تعامل بهتری با کسب و کارها برقرار سازد و در نهایت اقدام به جمع‌آوری داده‌های مالی کاربران کند.

امنیت واتساپ چقدر است؟
امنیت واتساپ – این پیام برای کاربران واتساپ این روزها ارسال می‌شود. از شرایط ذکر شده در آن چه می‌دانیم؟

در ادامه بررسی امنیت واتساپ باید اشاره کنیم که این پیام رسان متادیتاهای بسیاری از کاربرانش جمع‌آوری می‌کند، مواردی نظیر شماره تلفن، تصاویر پروفایل، الگوی مصرف و الگوهای رفتاری نظیر قابلیت‌هایی که از آنها استفاده می‌کنید، گروه‌هایی که در آنها عضو هستید و استاتوس‌هایی که به فرمت استوری منتشر می‌کنید. این‌ها مواردی بودند که در نسخه‌های قبلی واتساپ نیز به آنها اشاره شده بود و کمپانی حالا در آپدیت جدید بند جدیدی تحت عنوان «تراکنش و دیتای پرداخت‌ها» (Transaction and Payments Data). تحت این موارد مطرح شده سرویس‌های پرداخت مختلف فیسبوک می‌توانند به اکانت شما متصل شوند و اگر شما بخواهید محصولی را خریداری کنید با استفاده از آن‌ها پرداخت خود را انجام دهید.

مسئله یکپارچگی شرکت‌های فیسبوک

خط مشی آپدیت شده می‌گوید که واتساپ ممکن است برای شما محتوای بازاریابی (مارکتینگ) مرتبط با سایر شرکت‌های فیسبوک ارسال کند. به علاوه کمپانی از دیتاهای جمع‌آوری شده از شما در اپلیکیشن و سایر سرویس‌های فیسبوک استفاده خواهد کرد تا به شما محتوا پیشنهاد کند، محصولات، فروشندگان را تبلیغ کند و بهبود این سرویس کمک کند. همه اینها در راستای پیشبرد هدف فیسبوک برای یکپارچه کردن همه سرویس‌هایش است. آنها پیشتر نیز اینستاگرام و مسنجر فیسبوک را با هم ادغام کرده بودند.

حالا با این تغییر جدید یکپارچه شدن سرویس‌های فیسبوک این امکان را فراهم می‌کنند تا تجربه‌های کاربران واتساپ را به محصولات کمپانی فیسبوک متصل کند. در تصویر زیر برنامه یکپارچه سازی محصولات کمپانی فیسبوک آورده شده است:

امنیت واتساپ - برنامه یکپارچه سازی محصولات کمپانی فیسبوک
امنیت واتساپ – برنامه یکپارچه سازی محصولات کمپانی فیسبوک

مسئله تعامل با کسب و کارها

واتساپ بیزنس (Whatsapp Business) سرویسی از دل واتساپ معمولی است که به بازرگانان اجازه می‌دهد تعامل سازنده‌تری با کاربران معمولی به عنوان مشتری داشته باشند و علاوه بر آن قابلیت‌های تجاری بیشتری را نیز در اختیار کاربرانش قرار می‌دهد. این سرویس در طول سال‌های گذشته رشد قابل ملاحظه‌ای داشته و توانسته بیش از 50 میلیون کاربر را در سراسر جهان کسب کند. شاید بد نباشد نگاهی به جی بی واتساپ (GBWhatsapp) نیز بیاندازید.

برای گسترش سرویس واتساپ بیزنس، کمپانی فیسبوک به کسب و کارها اجازه می‌دهد تا سرویس‌های مختلف این شرکت را با واتساپ یکپارچه کنند. در نتیجه این اتفاق یک اپلیکیشن شخص ثالث (یک پارتنر حمایت از مشتری نظیر زندسک – Zendesk) قادر خواهد بود تا ارتباطات شما را به نمایندگی که از کسب و کاری که با آن تعامل دارید، مورد خوانش قرار دهد.

مورد مهم‌تر اینکه سرویس‌های شخص ثالثی که درون واستاپ با آنها تعامل دارید نیز می‌توانند به بخشی از اطلاعات شما  دسترسی داشته باشند. به عنوان مثال یک ویدیو پلیر درون برنامه‌ای ممکن است آیدی شما را متوجه شود. با اینکه مجاز کردن دسترسی به تعاملات درون برنامه ای منجر به راحتی کاربران خواهد شد، اما این موضوع نیز بسیار حائز اهمیت است که در ازای این راحتی کار چه اطلاعاتی را به آنها می‌دهیم.

جنجال امنیت واتساپ زمانی بالاتر گرفت که کاربارن بسیاری آن را با سرویس آی‌مسنجر اپل (Apple iMessenger) مقایسه می‌کنند؛ سرویسی که برچسب (لیبل) ایمن بودن اپ‌استور را دارد و اطلاعات کمتری را از کاربر دریافت می‌کند. با اینکه این آپدیت امنیتی جدید واتساپ تاثیر مستقیمی بر مصرف شما نخواهد داشت، احتمالا منجر خواهد شد در طولانی مدت تعامل ما با اپلیکیشن دچار تغییرات عمده‌ای شود.

راهکارهایی برای افزایش امنیت واتساپ

از آنجایی که امنیت به عنوان یکی از فاکتورهای اساسی در پیام رسان‌های مختلف به حساب می‌آید، تصمیم داریم تا در ادامه این مطلب چگونگی افزایش امنیت واتس آپ را بررسی کنیم.

تایید هویت دو مرحله‌ای

بهترین راه برای افزایش میزان امنیت واتساپ گذاشتن تایید دو مرحله ای برای حساب خود در واتساپ است و با این کار واتساپ یک لایه امنیتی جدید به حساب کاربری شما اضافه می کند و نفوذ به آن بسیار دشوارتر یا حتی غیرممکن می شود. تأیید هویت دومرحله ای در واتس اپ یک رمز عبور دوره ای به حساب کاربری شما اضافه می کند به این صورت که برنامه هرچند وقت یک بار رمزی که قبلاً انتخاب کرده اید را از شما می پرسد تا اطمینان حاصل کند که شخصی که در حال استفاده از برنامه است، صاحب واقعی حساب کاربری واتس اپ می باشد.

برای اینکار لازم است مراحل زیر را طی کنید:

Menu > Settings > Account > Two-step verification > Enable

در ادامه لازم است یک رمز عبور 6 رقمی انتخاب کنید (که بعدا یادتا بماند) و نیز ایمیل خود را نیز وارد کنید. با این کار شما یک لایه امنیتی بر روی استفاده از پیامک وضع کرده‌اید. به طور خلاصه آنچه گفته شد در شکل زیر آمده است:

امنیت واتساپ چقدر است؟
امنیت واتساپ چقدر است؟

 

استفاده درست از نسخه تحت وب

در نظر داشته باشید که نسخه تحت وب واتس اپ درست است که خواندن و پاسخ دادن به پیام های شما را آسان‌تر می‌کند ولی در سویی دیگر به شما این اجازه را می دهد که حتی زمان‌هایی که از گوشی خود دور هستید نیز، به پیام های واتس اپ دسترسی کامل داشته باشید. البته باید در آن واحد هر دو دستگاه دسترسی مناسبی به اینترنت داشته باشند.

استفاده از نسخه وب واتساپ کار دشواری نیست. برای این منظور تنها کافی است در مرتبه نخست یک QR Barcode را وارد کنید. به همین سادگی ولی در سوی دیگر خطرناک. در نظر داشته باشید که استفاده از واتساپ وب خود را تنها به لپ تاپ تا سیستم PC خانگی خود معطوف کنید و هرگز در سیستم های غریبه نظیر سیستم‌های محل کار وارد حساب کاربری واتساپ خود در نسخه وب نشوید. چرا که با این کار مجوز استفاده از حساب کاربری خود را برای کاربر بعدی مهیا کرده‌اید. البته در صورتی که فراموش کنید از اکانت خود خارج شوید.

اگر تاکنون چنین اشتباهی را مرتکب شده‌اید نگران نباشید می‌تواند در گوشی‌تان به بخش تنظیمات مراجعه کنید و گزینه Log out from all computers را انتخاب کنید. با انتخاب این گزینه تمام دیوایش‌هایی که با استفاده از آنها وارد اکانت‌تان شده‌اید به جز دیوایس اصلی که در حال کار با آن هستید Log Out می‌شوند.

بررسی رمزگذاری (Encryption) صحیح در چت‌های حساس

اگر به هر دلیل چتی دارید که می خواهید مطمئن باشد دیتاهای شما و مخاطبتان کامل به صورت End-To-End منتقل می‌شوید در ادامه همراه باشید. در وهله نخست باید بدانید که واتساپ خود این کار را به طور اتوماتیک برای همه چت‌ها انجام می‌دهد. با این حال این مورد بعضا نیاز است تا وسط شما دابل چک شود، به ویژه زمانی که اطلاعات حساسی نظیر داده‌های مالی مثل اطلاعات حساب بانکی را در چت منتقل می‌کنید.

برای این کار در پنجره گفتگو یا چت باکس خود، بر روی نام کانتکت لمس کرده و گزینه Encryption کلیک کنید. در ادامه تصویری مانند زیر مشاهده خواهید کرد. الگوی عددی 40 رقمی که در تصویر زیر مشاهده می‌کند کد امنیتی شماست که با استفاده از آن می‌توانید مطمئن شوید که پیام‌ها تماما به شکل اندتواند انکریپشن هستند.

امنیت واتساپ چقدر است؟
امنیت واتساپ چقدر است؟

در ادامه این الگوی 40 رقمی را با الگوی گوشی مخاطب خود مقایسه کنید. اگر چنانچه هر دو الگو بر هم منطبق بودند، از صحت امنیت چت خود مطمئن شوید. همچنین مخاطب شما می‌تواند با گوشی خود QR کد روی تصویر را اسکن کنید. شما نیز QR مخاطبتان را اسکن کنید. برخی کارشناسان می‌گویند بهتر است به طور مستقیم الگو را از طریق واتسپ برای مخاطب نفرستید و بهتر است از روش‌های دیگر نظیر ایمیل یا یک پیام‌رسان دیگر استفاده کنید.

حریم شخصی ؛ مراقب اطلاعاتی که به اشتراک می‌گذاریذ باشید!

بر اساس یک قاعده کلی بهتر است دیتاهایی که به اشتراک می‌گذارید را کنترل کنید. بهتر است در انتقال اطلاعاتی نظیر شماره حساب، اطلاعات تامین اجتماعی، آدرس‌های ایمیل و آدرس شخصی، شماره تلفن و سایر اطلاعات محرمانه دیگر محتاطانه عمل کنید تا اگر افراد سودجو به هر طریقی در حال رصد شما هستند، دست خالی بمانند.

یکی دیگر از راه‌های افزایش امنیت واتس اپ این است که نحوه نمایش اطلاعات مربوط به پروفایل خود را طبقه‌بندی کنید. می‌توانید اطلاعاتی نظیر آخرین زمانی که آنلاین بوده‌اید، عکس پروفایلتان و حتی استاتوس‌هایتان را مخفی کنید تا فقط کسانی قادر به دیدن آنها باشند که خودتان می‌خواهید. برای این کار زیر منوی تنظیمات، گزینه Account و سپس Privacy را بزنید.

مراقب پیام‌های اسکم و کلاه‌برداری باشید!

در نظر داشته باشید که نه واتساپ و نه فیسبوک هرگز برای کاربران خود به طور شخصی پیام ارسال نمی‌کند. هیچ شرکتی چنین کاری نمی‌کند. پیشتر در مورد کلاهبرداری از طریق هدایای کریسمس آمازون نیز صحبت کرده بودیم. مثال‌های اینچنینی بسیارند. به خاطر داشته باشید که واتس آپ برای شما ایمیل، شماره تلفن، شماره حساب بانکی، فایل صوتی، تصویر و لینک‌هایی برای تغییر اطلاعات حساب کاربری و هرگونه محتوای مشابه این‌ها را ارسال نمی‌کند.

به خاطر داشته باشید که کلاهبرداران در کمین هستند. معمولاً کلاهبرداران برای سرقت اطلاعات محرمانه شما از وعده‌های وسوسه‌انگیز استفاده می‌کنند. هرگز لینکی را که دیگران برای شما فوروارد می‌کنند و منبع اصلی آن مشخص نیست، باز نکنید. در نسخه‌های اخیر، پیام‌های فورواردی با تگ forwarded از پیام‌های دیگر متمایز می‌شوند.

بنابراین هر اکانتی که چنین ادعایی کرد در درجه اول در جایگاه اتهام کلاهبرداری قرار می‌گیرد. برای اطمینان از این مورد با بخش پشتیبانی واتساپ و در موارد حساس‌تر مراتب را به پلیس فتا گزارش دهید. همچنین پیام‌هایی که به شما می‌گویند برنده جایزه خاصی شدید یا لازم است وارد لینکی شوید را به هیچ وجه جدی نگیرید. آنها قطعا کلاهبردار هستند. واتساپ این روزها در حال تبدیل شدن به جایگاهی برای مخفی شدن این دست کلاهبرداران است.

روشن کردن اعلانات امنیتی (Security Notification)

احتمالا می‌دانید که هرگاه وارد یک گفتگوی قدیمی شوید یک کد امنیتی جدید برای آن چت ایجاد خواهد شد. این قابلیت در واتساپ وجود دارد که شما بتوانید از تغییر این کد امنیتی مطلع شوید. هرگاه شخصی گوشی خود را عوض کند یا به هر طریقی چت شما به روی دستگاه دیگری برده شود، این نوتیفیکیشن برای شما ارسال خواهد شد. با این ویژگی، در واقع به فرد آن طرف گفتگو اعلام می‌کنید که شاید خللی در امنیت چت بوجود آمده باشد و لازم است آنطور که بالاتر گفته شد، الگوری رمزنگاری خود را کنترل کنید.

نکته کلیدی اینجا آن است که حتما باید نوتیفیکیشن امنیتی خود را روشن نگهه دارید. برای اینکار مسیر زیر را دنبال کنید و دکمه Show Security Notification را به رنگ سبز تغییر دهید.

WhatsApp > Settings > Account > Security > Show security notifications

از بلاک کردن نترسید!

اگر کسی برای شما مزاحمت ایجاد می‌کند، می‌توانید به راحتی او را بلاک و حتی ریپورت کنید. به این ترتیب از این پس آن شخص هیچ دسترسی به اطلاعات پروفایل شما در واتس اپ نخواهد داشت. به علاوه اگر کسی را ریپورت کنید، دسترسی به بخشی از امکانات واتس اپ قطع می‌شود. اگر در واتساپ کاربری برای شما مزاحمت ایجاد کرده و پیام های نامربوط می فرست می توانید مسدودش کنید برای این کار کافی است در صفحه چت روی نام آن کاربر کلیک کرده و در صفحه باز شده از پایین روی گزینه مسدود کردن بزنید. سیاست‌های حفظ حریم خصوصی در واتس اپ به گونه‌ای است که اجازه نمی‌دهد کسی به طور واضح متوجه بلاک شدن توسط شما بشود.

نکات امنیتی که واتساپ اعلام کرده است

مواردی که در ادامه می‌آید در سایت واتساپ به عنوان هشدارهای امنیتی آورده شده است. این موارد را نیز در نظر داشته باشید:

  • فعالسازی تایید شماره دومرحله‌ای: برای فعال کردن امنیت بیشتر یک رمز شش رقمی بسازید.
  • مسدود کردن کاربران ناخواسته: از اینکه کسی حین گفتگو مستقیما با شما تماس بگیرید جلوگیری کنید.
  • تنظیمات حریم خصوصی خود را کنترل کنید: تعیین کنید که تصویر نمایه، آخرین بازدید و درباره شما توسط همه دیده شود یا فقط مخاطبان یا هیچ‌کس.
  • درخواست اطلاعات حساب: یک گزارش درباره اطلاعات حساب و تنظیمات حساب واتساپ خود دریافت کنید.
  • پاک کردن پیام‌ها از داخل گفتگو: همه پیام‌های داخل یک گفتگوی شخصی یا گروهی یا همه گفتگوها با هم را پاک کنید.
  • رسید خواندن را غیرفعال کنید (تیک سین شدن): اگر می‌خواهید اشخاص ببینید که شما پیام آنها را خوانده‌اید، این را انتخاب کنید.

بیشتر بخوانید:

.

منبع: thenextweb

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر