;
coinex

دستمزد روزانه در سال 1400 چقدر خواهد بود؟

همزمان با نزدیک شدن به سال 1400 مسائل معیشتی و اقتصادی جلب توجه خواهند کرد. این گفتار تکراتو به دستمزد روزانه در سال 1400 اختصاص دارد.

دولت هر ساله و در لایحه بودجه تقدیمی به مجلس، حداقل حقوق و مزایای کارگران، کارمندنا و بازنشستگان را به همراه میزان افزایش حقوق و عیدی سال جدید مشخص میکند که در صورت تصویب مجلس به صورت یک قانون اجرایی در می آید. امسال نیز به مانند همیشه دولت با در نظر گرفتن نرخ تورم و البته وضعیت معیشتی خانوارها به تعیین میزان حقوق در سال آینده پرداخته که از خلال آن میتوان به میزان دستمزد روزانه در سال 1400 پی برد.

دستمزد روزانه بیش از هرچیز و هرکس مورد توجه قشر عظیم کارگران قرار میگیرد. چراکه تقریبا تنها کارها و مشاغلی که مشمول پرداخت و محاسبه دستمزد روزانه میشود، مشاغل کارگری و انواع آن از کارگری ساختمان تا کارگری در صنایع و کارگاه ها میشود. امروز با تکراتو همراه باشید تا به بررسی میزان دستمزد روزانه در سال 1400 و افزایش دستمزد روزانه کارگر 1400 بپردازیم.

دستمزد روزانه در سال 1400 چقدر خواهد بود؟

دستمزد روزانه در سال 1400 علاوه بر حقوق پایه برخی دیگر از مزایای کارگران را دربر می گیرد، بنابراین علاوه بر حقوق پایه، میزان افرایش حق مسکن، حق اولاد و حق بن در سال 1400 توسط هیئت دولت اعلام می شود. کارفرمایان نیز موظف می باشند، که مطابق قانون کار پایه حقوق ماهیانه و دستمزد روزانه در سال 1400 که توسط هیئت دولت تعیین شده را، به عنوان حقوق ماهیانه و یا دستمزد روزانه کارمندان و کارگران خود پرداخت نمایند.

دستمزد روزانه کارگر 1400 ارتباط مستقیمی با مبلغ عیدی و سنوات کارگران دارد. زیرا مبنای محاسبه مبلغ عید و سنوات، حقوق پایه دریافتی کارگر یا کارمند در طول سه ماه پایانی کار خود می باشد.

میزان افزایش حداقل حقوق در هر سال با توجه به میزان تورم در کشور و همچنین وضعیت معیشتی خانوار ها تعیین می شود. امسال نیز مانند سال های گذشته وزارت کشور حداقل حقوق سال 1400 را برابر با 3,500,000 تومان اعلام نموده است.

اما چکونه باید میزان دستمزد روزانه در سال 1400 را مشخص کرد؟ در این گفتار با ما باشید تا با تکیه بر لایحه بودجه سال 1400 به بررسی دستمزد روزانه کارگر 1400 بپردازیم.

حقوق پایه سال 1400 ؛ دستمزد روزانه کارگر 1400

با پیش‌بینی‌های صورت گرفته در لایحه بودجه سال آینده، حقوق کارکنان و بازنشسته‌ها با افزایش 25 درصدی همراه خواهد بود و به این ترتیب حداقل حقوق در سال 1400 برای آنها به سه میلیون و  500  هزار تومان خواهد رسید.

اگرچه به لحاظ درصدی افزایش حقوق و مزایا رقم 25 را نشان میدهد که در مقابل افزایش 15 درصدی سال پیش تقریبا دوبرابر است، اما کمتر کسی میتواند منکر این شود که وضعیت آنقدر خوب نیست که حتی این افزایش 25 درصدی دردی را دوا کند. حتی در مجلس پیگیری هایی برای افزایش حقوق 30 تا 40 درصدی کارگران در دستور کار برخی نمایندگان است که باید منتظر نتیجه نهایی آن ماند.

دستمزد روزانه در سال 1400 چقدر خواهد بود؟

در لایحه بودجه در مورد معافیت مالیاتی نیز مواردی عنوان شده است که بر طبق آن معافیت مالیاتی حقوق سالانه 48 میلیون تومان تعیین شده افراد با حقوق بالای 4 میلیون به صورت پلکانی مالیات پرداخت می‌کنند و این مورد برای کارگران و کارمندان زیر 4 میلیون دریافتی صورت نمی‌پذیرد.

همچنین کارکنان و کارمندان دولتی و غیر دولتی مشمول مالیات بر درآمد خواهند بود، که تا نرخ مالیات بر درآمد آنها تا یک و نیم برابر مبلغ ذکر شده مشمول مالیات سالانه 10 درصدی هستند و اگر مازاد از یک و نیم برابر تا دو و نیم برابر باشد، مشمول مالیات ۱۵ درصدی هستند. مازاد اگر بین دو و نیم تا چهار برابر مبلغ ذکر شده باشد، مالیات سالانه آن ۲۰ درصد و مازاد ۴ برابر مالیات بر درآمد ۲۵ درصد خواهد بود. این موارد به صورت خلاصه به صورت زیر خواهد بود:

  • تا یک و نیم برابر مشمول مالیات سالانه 10درصد
  • نسبت به مازاد یک و نیم برابر تا دو و نیم برابر مشمول مالیات سالانه 15 درصد
  • نسبت به مازاد دو و نیم برابر تا چهار برابر آن مشمول مالیات سالانه 20 درصد
  • نسبت به مازاد چهار برابر مشمول مالیات 25 درصد

در سال ۹۹ و طبق مصوبات، سقف معافیت مالیاتی در سال ۳۶ میلیون تومان بود و در ماه نیز رقم آن سه میلیون و ۶۰۰ هزار تومان تعیین شده بود. این در حالی است که معافیت مالیاتی حقوق کارکنان دولتی و غیردولتی برای سال آینده ۴۸ میلیون تومان و ماهانه تا ۴ میلیون تومان از مالیات معاف خواهد شد.

به هر صورت این ها ارقان پیشنهادی دولت در بودجه سال 1400 است و مجلس به ظاهر اعتقاد بر این دارد که این افزایش در مقایسه با نرخ تورم چندان قانع کننده نیست و بحث بر سر افزایش 30 تا 40 درصدی درآمد وجود دارد.

مجلس خواهان افزایش 40 درصدی دستمزد روزانه کارگر 1400

علی بابایی کارنامی سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی رسیدگی به آسیب‌های اجتماعی را محور فعالیت‌های کمیسیون اجتماعی مجلس یازدهم عنوان کرد و گفت: مباحث مربوط به امور استخدامی کشور و روابط کاری در حوزه کاری از جمله اموری هستند که مورد توجه مجلس قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: مجلس یازدهم و به ویژه کمیسیون اجتماعی، اقتصاد را از منظر اجتماعی با رویکرد عدالت مورد بحث قرار می‌دهیم و در حقیقت یکی از شاخص‌های عدالت اقتصادی، بستگی به رویکرد‌های اجتماعی است.

مجلس خواهان افزایش 40 درصدی دستمزد روزانه کارگر 1400
دستمزد روزانه کارگران

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس با تاکید بر اینکه کمیسیون اجتماعی مجلس یازدهم باید در این دوره بیش از دوره‌های قبلی مجلس در راستای تحقق عدالت اجتماعی اهتمام داشته باشد، اظهار کرد: کمیسیون اجتماعی مجلس تاکنون 18 جلسه داشته است و پنج طرح در حوزه اجتماعی بررسی و به سرانجام رسیده است.

وی به وظیفه نظارتی مجلس اشاره و بیان کرد: مجلس یازدهم به دنبال این است با استفاده از ابزارهای نظارتی خود یعنی سوال، تذکر و استیضاح برای بهبود شرایط اجتماعی و حتی اقتصادی اقدام کند. در این راستا کمیسیون اجتماعی تاکنون از پنج وزیر بنا به درخواست‌های نمایندگان، سوال پرسیده است و جلسات مشترکی با وزار در حوزه‌های اجتماعی برگزار کرده است.

بابایی به چند محور مهم در برنامه‌های کمیسیون اجتماعی اشاره و ابراز کرد: تعیین و تکلیف نیروهای قراردادی و شرکتی و همچنین انواع دیگر قراردادها که بنا به خواست وزارت‌خانه‌ها با کارکنان دولت منعقد شده است، یکی از اهداف مهم کمیسیون اجتماعی است که قرار است در طرح ساماندهی کارکنان دولت و نهادهای عمومی غیر دولتی مانند شهرداری‌ها به این امر مهم رسیدگی شود. همچنین تجمیع صندوق‌های بازنشستگی و ارزیابی و آسیب شناسی عملکرد صندوق‌های بیمه‌ای از خواسته‌های ملت ایران است که مورد توجه مجلس قرار گرفته است.

مجلس خواهان افزایش 40 درصدی دستمزد روزانه کارگر 1400
دستمزد روزانه کارگران

وی با اشاره به شرایط کرونایی کشور، تصریح کرد: نخستین گروهی که به دلیل شیوع این بیماری متضرر شده‌اند کارگران و نیروی کار است و به همین جهت کمیسیون اجتماعی در نظر دارد سبد درآمدی نیروی کار کشور را اضافه کند و بر اساس برآوردی که مجلس دارد، حداقل باید 35 درصد به دستمزد کارگران اضافه شود. این برآورد بر اساس آمایش چند ساله صورت گرفته است.

این نماینده مجلس همچنین بیان کرد: نقش دولت در تامین بسته‌های حمایتی مهم و اثرگذار است و می‌تواند بخشی از نیازهای کوتاه مدت کارگران و دهک‌های پایین را تامین کند.

چرا افزایش 25 درصدی حقوق کارگر عادلانه نیست!

هرساله و برای بررسی و تعیین دقیق حقوق پایه کارگران، یک جلسه در شورای عالی کار با حضور نمایندگان کارگری و کارفرمایی آغاز میشود که چکیده نهایی آن ، تعیین کننده نهایی حداقل حقوق کارگران و دستمزد روزانه در سال 1400 در سال جدید است. به تازگی دبیرکل انجمن صنفی کارگران در یک گفتگو نسبت به رقم 25 درصدی افزایش حقوق واکنش نشان داده است.

مجلس خواهان افزایش 40 درصدی دستمزد روزانه کارگر 1400
دستمزد روزانه کارگر 1400

دبیر کل کانون عالی انجمن های صنفی کارگران با بیان اینکه حداقل حقوق کارگران در شورای عالی کار تعیین می شود، تاکید کرد: پیش بینی افزایش 25 درصدی حقوق کارکنان دولت در بودجه به این معنی نیست که کارگران هم الزاما باید 25 درصد افزایش حقوق داشته باشند.

هادی ابوی با اشاره با پیش بینی افزایش 25 درصدی حقوق کارمندان در بودجه 1400 درباره احتمال تصویب افزایش 25 درصدی حداقل دستمزد کارگران در سال آینده و دستمزد روزانه در سال 1400 ابراز عقیده کرد و گفت: کارمندان دولت غیر از افزایش حقوقی که می گیرند یک سری مزایای رفاهی و کارانه هم دارند و اگر همین مزایا را با شرایط فعلی نگیرند زندگیشان به مشکل می خورد.

وی افزود: اوایل به کارگران بن کارگری می دادند که با آن مایحتاج ضروری خود را تامین می کردند. امروز وجه آن را می دهند و ما بارها اعلام کرده ایم که شیوه غلط پول دادن را حذف کنند و به جایش به کارگران کالا بدهند یا بخشی از اقلام و کالاهای اساسی سبد معیشت آنها مثل مرغ و روغن را تامین کنند تا زندگی آنها بهتر و هزینه هایشان کمتر شود.

دبیرکل کانون عالی انجمن های صنفی کارگران ادامه داد: جامعه کارگری از توزیع بن کارتهای کارگری راضی بود چون حداقل های زندگی سرسفره هایشان بود از طرفی این کار در کنترل بازار هم اثر داشت، چون وقتی به یکباره چند میلیون روغن با بن خواربار توزیع می شد کارگران دیگر سراغ بازار آزاد نمی رفتند و قیمتها به طرز عجیبی در بازار رشد نمی کرد و از این جهت کنترل کننده تورم خیلی از اقلام سبد مصرفی کارگران بود.

مجلس خواهان افزایش 40 درصدی دستمزد روزانه کارگر 1400
دستمزد روزانه کارگر 1400

ابوی درباره دستمزد روزانه در سال 1400 تصریح کرد: اگر دولت می خواهد حقوق کارمندان را 25 درصد افزایش بدهد، اختیار دارد و شاید این درصد افزایش کفایت کند و پاسخگوی زندگی کارمندان باشد ولی در مورد حداقل حقوق کارگران شورای عالی کار تصمیم گیری می کند.

این مقام مسئول کارگری در ارتباط با دستمزد روزانه در سال 1400 متذکرشد: پایه و حداقل مزد کارگران در شورای عالی کار توسط نمایندگان کارگری و کارفرمایی و دولت تعیین می شود؛ یعنی باید در شرایط مساوی و برابر گفت وگو و رقمی که تامین کننده زندگی کارگران باشد، مشخص شود. در هفته های اخیر برخی نمایندگان مجلس اعلام کردند که حقوق سال آینده کارگران نباید کمتر از 40 درصد باشد. حتی اگر بگوییم 300 درصد افزایش پیدا کند باز هم با شرایط موجود جوابگوی هزینه های زندگی کارگران نیست و عقب ماندگی مزدی کارگران جبران نمی شود.

مجلس خواهان افزایش 40 درصدی دستمزد روزانه کارگر 1400
دستمزد روزانه کارگر 1400

وی بیان اینکه بحث درآمد و حقوق کارمندان دولت با کارگران از هم متفاوت است، اظهار کرد: اینطور نیست که چون در بودجه درصد افزایش حقوق کارکنان دولت 25 درصد پیش بینی شده کارگران هم الزاما باید 25 درصد باشد ضمن آنکه کارگران در بودجه از ردیف اعتباری برخوردار نیستند.

دبیرکل کانون عالی انجمن های صنفی کارگران در پایان با بیان اینکه بسیاری از داروهای معمول و مصرفی کارگران مثل قطره چشم و شربت از ردیف بیمه خارج شده است، گفت: تاکید ما بر افزایش حداقل حقوق به این دلیل است که هزینه های دارو و درمان، مسکن و اجاره بها و خوراک کارگران پوشش داده شود تا یک کارگر بتواند از عهده معاش روزانه خود و خانواده اش برآید؛ لذا ضمن درخواست برای تعیین دستمزدی عادلانه در شورای عالی کار، انتظار داریم با توجه به آنالیزی که برای هزینه های سبد معیشت کارگران صورت می گیرد به جای پرداخت نقدی بن خواربار، کالای آن را تامین کنند و به کارگران بدهند.

دستمزد روزانه در سال 1400 : نحوه محاسبه عیدی

به طور کلی نحوه محاسبه عیدی برای هرسال یک فرمول کلی و ساده دارد که در صورتی که آنرا بشناسید به سادگی میتوانید با اطلاع از دستمزد روزانه در سال 1400 به عیدی سال آینده پی ببرید. در حالت کلی بسیاری از شرکت ها و کارفرمایان از همین فرمول برای محاسبه عیدی استفاده میکنند و تا امروز نیز تغییر چندانی نداشته است مگر اینکه یک شرکت بخواهد عیدی را کمتر یا بیشتر بپردازد.

دستمزد روزانه کارگر 1400

در ادامه بحث از دستمزد روزانه در سال 1400 به فرمول محاسبه عیدی خواهیم پرداخت. برای محاسبه مبلغ عیدی شما باید یک حداقل و حداکثر از عیدی را محاسبه کنید. طبق تصمیم و نظر شورای عالی کار، تمام شرکت‌هایی که زیر نظر قانون وزارت کار فعالیت می‌کنند باید به کارمندان خود به ازای یک سال کار معادل 60 روز آخرین دستمزد (حداقل عیدی) و 90 روز آخرین دستمزد (حداکثر عیدی)، عیدی پرداخت کنند. این بیانیه شورای عالی کار این معنا را دارد که میزان پرداختی عیدی کارمندان نباید از 60 روز دستمزد کمتر و از 90 روز دستمزد بیشتر باشد. البته بعید است کسی مخالفتی با عیدی بیشتر داشته باشد.

برای محاسبه میزان عیدی در سال 1400 باید میزان دستمزد روزانه خود را در 60 ضرب کنید. فرمول این محاسبه به صورت زیر می‌باشد:

حداقل عیدی سال 1400 = 60 ضرب در حداقل دستمزد روزانه

مجلس خواهان افزایش 40 درصدی دستمزد روزانه کارگر 1400
دستمزد روزانه کارگران

اگر عدد 63680 تومان را در این فرمول قرار دهیم، حداقل عیدی سال 1400 به دست خواهد آمد:همان‌طور که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید، حداقل عیدی سال 1400  طبق فرمول‌هایی که از قبل ارائه شده است، 3 میلیون و 820 هزار و 800 تومان خواهد بود.

به همین ترتیب برای محاسبه حداکثر میزان عیدی در سال 1400 باید میزان حداقل دستمزد روزانه خود را در 90 ضرب کنید. فرمول این محاسبه به صورت زیر می‌باشد:

حداکثر عیدی سال 1400 = 90 ضرب در حداقل دستمزد روزانه

مجلس خواهان افزایش 40 درصدی دستمزد روزانه کارگر 1400
دستمزد روزانه کارگران

اگر مبلغ 63680 تومان که مبلغ دستمزد روزانه است را در معادله زیر قرار دهیم، به مبلغ سقف عیدی سال 1400 خواهید رسید:

همان‌طور که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید، حداکثر عیدی سال 1400 طبق همین فرمول، مبلغ آن 5 میلیون 731 هزار و 200 تومان خواهد بود.

به هر صورت آنچه مشخص و قطعی است اینکه در لایحه بودجه سال آینده میزان افزایش حقوق و عیدی 1400 توسط دولت پیشنهاد شده و باید منتظر تصویب نهایی بود. علاوه بر این آنچه برای سال آینده جلب توجه میکند تغییرات در میزان یارانه در سال 1400 است.

همچنین برای سال جدید شما با توجه به وضعیت اقتصادی حاکم باید چاره ای برای حفظ سرمایه خود و در صورت امکان افزایش آن بیندیشید که ما در بهترین سرمایه گذاری 1400 راهکارهایی به شما ارائه دادیم. همچنین اطلاع از وام ازدواج 1400، کمبود معلم در سال 1400 و برگزاری کنکور نظام قدیم در سال 1400 نیز خالی از لطف نیست.

برای سال جدید همچنین پیش بینی بازارهای مهم اقتصادی مانند پیش بینی قیمت گوشی 1400 و پیش بینی قیمت مسکن در سال 1400 میتواند به افراد در گزینش راه حل های اقتصادی جدید کمک موثری کند.

به علاوه برای مشمولان خدمت سربازی بحث خرید سربازی 1400، امریه سربازی 1400، کسری سربازی 1400 و معافیت سربازی 1400 حائر اهمیت زیادی است. همچنین انتخابات سال آینده و کاندیداهای ریاست جمهوری 1400 بسیار تعیین کننده است.

همچنین نزدیک شدن به سال جدید برخی جذابیت های خارج از مباحث اقتصادی نیز دارد. همانطور که نمادهای سال 1400 و حیوان سال 1400 و رنگ سال 1400 اهمیت دارند، پیشگویی و طالع بینی سال 1400 نیز از اهمیت خاصی برخوردار است. اطلاع از تعطیلی های سال 1400 نیز با دانلود تقویم 1400 در دسترس شما خواهد بود.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص دستمزد روزانه کارگر 1400 چیست؟ نظرات خود را درباره دستمزد روزانه کارگران با تکراتو در بخش کامنت ها به اشتراک بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر