;
coinex

هندزآن: بررسی مایکروسافت سرفیس پرو 9 ؛ زیبا، قدرتمند، کاربردی

سرفیس پرو 9 (Surface Pro 9) یکی از جدیدترین لپ‌تاپ‌های مایکروسافت است که امکاناتی مثل پردازنده بسیار پرقدرت برای کارهای گرافیکی و قابلیت تبدیل شدن به تبلت را دارد. در ادامه، به بررسی مایکروسافت سرفیس پرو 9 می‌پردازیم و ویژگی‌های این لپ‌تاپ را موشکافی می‌کنیم.

چند روز پیش شرکت مایکروسافت از لپ‌تاپ‌های جدید خود، از جمله مایکروسافت سرفیس پرو 9 رونمایی کرد. این لپ تاپ جدید مایکروسافت به دلیل داشتن پردازنده نسل دوازدهم اینتل و جابه‌جایی آسان، برای عکاسان و فیلمبرداران بسیار مناسب است. در این مطلب امکانات و مشخصات فنی تبلت هیبریدی مایکروسافت سرفیس پرو ۹ را به صورت کامل بررسی می کنیم.

بیشتر بخوانید:

بررسی مایکروسافت سرفیس پرو 9 ؛ مدل‌ها و پیکربندی

به گزارش petapixel، مایکروسافت سرفیس پرو 9 شامل دو مدل کاملا متفاوت دارد که هردو با اسم Surface Pro 9 معرفی شدند. یکی از مدل‌ها، مجهز به پردازنده نسل دوازهم اینتل است که در دو مدل Core i5-1235U یا Core i7-1255U عرضه می‌شود. این لپ‌تاپ 32 گیگابایت رم LPDDR5 و یک درایو SSD قابل تعویض با ظرفیت حداکثر 1 ترابایت دارد. این مدل قابلیت‌های لازم برای عکس و فیلم سازی حرفه‌ای را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد.

هندزآن: بررسی مایکروسافت سرفیس پرو 9 ؛ زیبا، قدرتمند، کاربردی
بررسی مایکروسافت سرفیس پرو 9

مدل دوم که به نام سرفیس پرو 9 با 5G شناخته می‌شود، نسخه‌ای ارتقاء یافته از سرفیس پرو 9 اصلی به نظر می‌رسد؛ اما درواقع از پردازنده ARM Microsoft SQ 3 بهره می‌برد که توسط کوالکام تولید شده است و سرعت کمتری دارد. برای خلاف مدل اول که حداکثر 32 گیگابایت حافظه دارد، این سیستم محدود به 16 گیگابایت حافظه است.

نسخه اینتل سرفیس پرو 9 دارای چهار پورت USB-C است که دو مورد از آنها تاندربولت 4 هستند. نسخه کوالکام اسنپدراگون این لپ‌تاپ فقط دو پورت USB-C 3.2 دارد و فاقد پورت تاندربولت است. سرفیس پرو 9 اینتل، پردازشگر گرافیک ادغام شده X3 اینتل را دارد و از بلوتوث 5.1 وWi-Fi 6E  پشتیبانی می‌کند.

قیمت مایکروسافت سرفیس پرو 9 نسخه اینتل بسته به پیکربندی انتخابی بین 1000 تا 2600 دلار است. قیمت سرفیس پرو 5G از 1300 دلار شروع می‌شود و گران‌ترین مدل در این سری 1900 دلار قیمت دارد.

مایکروسافت اعلام کرده که سرفیس پرو 9 بیشتر برای ادیت عکس یا ویدیوی حرفه‌ای طراحی شده است؛ اما سرفیس پرو 9 5G، قابلیت اجرای نسخه‌های مخصوص پردازنده ARM از فتوشاپ و لایت روم را دارد. بنابراین هر دو مزایا و معایب خاص خود را دارند.

هندزآن: بررسی مایکروسافت سرفیس پرو 9 ؛ زیبا، قدرتمند، کاربردی

یکی از نمایندگان این شرکت اعلام کرده که خود او دائماً برای کار در سفر است و از فتوشاپ و لایت روم روی این کامپیوتر استفاده می‌کند. به گفته او عملکرد و قدرت این سیستم برای اجرای هر دو نرم‌افزار کافی است؛ البته به این شرط که برای هر لپ‌تاپ، از نسخه‌های نرم‌افزار مخصوص پردازنده آن استفاده شود. متأسفانه برای پریمیر و دیگر ابزارهای مهم ادوبی، نسخه مخصوص پردازنده ARM وجود ندارد.

در ادامه بررسی مایکروسافت سرفیس پرو 9 ، منظور فقط نسخه اینتل است؛ مگر اینکه به طور خاص نام مدل مورد نظر ذکر شود.

به گفته نماینده مایکروسافت نیازی به استفاده از یک کارت گرافیک مجزا برای سرفیس پرو 9 وجود ندارد و گرافیک ادغام شده خود پردازنده نسل دوازدهم اینتل قدرت کافی را در اختیار کاربران هدف قرار می‌دهد. سرفیس پرو 9 می‌تواند علاوه بر صفحه نمایش خودش، قدرت لازم برای پشتیبانی از نمایشگرها دوگانه 4K را دارد و قدرت پردازشی آن برای کار کردن با فتوشاپ، پریمیر و سایر ابزارهای پرکاربرد ادیت عکس و ویدیو کافی است.

رنگ بندی مایکروسافت سرفیس پرو 9 شامل پلاتینوم، نوک مدادی، سبز و آبی است. یک نسخه خاص هم از این لپ‌تاپ وجود دارد که با همکاری خانه مد Liberty لندن طراحی شده است. Liberty که به استفاده از طرح گل شناخته شده، برای پشت قاب و صفحه کلید این لپ تاپ هم از الگوی طراحی گل‌دار استفاده کرده است.

هندزآن: بررسی مایکروسافت سرفیس پرو 9 ؛ زیبا، قدرتمند، کاربردی
بررسی مایکروسافت سرفیس پرو 9

بررسی مایکروسافت سرفیس پرو 9 ؛ ابعاد و کاربردها

سرفیس پرو 9 یک کامپیوتر ویندوزی کامل محسوب می‌شود که با ابعاد تبلت ساخته شده است. به گفته مایکروسافت این لپ تاپ که نسخه ویندوز 11 را اجرا می‌کند و مجهز به جدیدترین نسل پردازنده‌های موبایلی اینتل است، قدرت کافی برای انجام کارهای ویرایش عکس و ویدیو را دارد. از آنجایی که فتوشاپ و پریمیر از قبل روی این لپ‌تاپ‌ها بارگذاری و نصب نشده، نمی‌توان این ادعا را تأیید کرد؛ اما انتظار می‌رود که نسل جدید پردازنده‌ها قدرت لازم را برای انجام چنین کارهایی داشته باشند.

برای تبدیل شدن به تبلت، یک لولا پشت دستگاه قرار گرفته که مثل پایه عمل می‌کند و آن را نگه می‌دارد. با استفاده از این لولا می‌توانید تبلت را در زوایای مختلف قرار دهید. به‌طورکلی، این قابلیت برای کاربران کامپیوترهای سرفیس آشنا و مطلوب است؛ اما استفاده از آن را در مکان‌هایی مثل هواپیما کمی سخت‌ می‌کند. طراحی لولای این دستگاه کمی با لپ‌تاپ‌های معمولی متفاوت است؛ اما باید در نظر داشت که لپ‌تاپ‌های رایج برای تبدیل شدن به تبلت‌های لمسی طراحی نمی‌شوند.

هندزآن: بررسی مایکروسافت سرفیس پرو 9 ؛ زیبا، قدرتمند، کاربردی

صفحه کلید این لپ تاپ دو پیکربندی دارد که در یک حالت، فضایی نگهدارنده برای قلم جدید مایکروسافت در نظر گرفته شده است. این طراحی برای افرادی که نگران گم شدن قلم هستند، بسیار کاربردی است.

این قلم هیچ لگ قابل توجهی ندارد و طراحی کردن با آن حس خوبی دارد؛ هر چند که مثل طراحی کردن روی کاغذ نیست. صفحه نمایش سرفیس پرو 9 از فاصله چند میلی‌متری می‌تواند قلم را تشخیص دهد؛ اما گاهی اوقات، نمایشگر دستگاه، قلم در حال حرکت در بالای نمایشگر را با لمس اشتباه می‌گیرد.

یک طراحی جالب این است که وقتی دو بار بالای قلم را کلیک کنید، یک ابزار یادداشت برداری/طراحی باز می‌شود که می‌توانید بدون رفتن به تسک بار در آن طراحی کنید.

بررسی مایکروسافت سرفیس پرو 9
بررسی مایکروسافت سرفیس پرو 9

کار کردن با کلیدهای صفحه کلید سرفیس پرو 9 هم حس و حال خوبی دارد و تایپ کردن با آنها راحت است. وقتی تبلت از صفحه کلید جدا شود، آیکون‌ها بزرگتر می‌شوند تا انتخاب آنها راحت‌تر باشد.

مایکروسافت سرفیس پرو 9 به عنوان تبلت هم طراحی خوبی دارد و نگه داشتن آن در دست راحت است. معمولاً استفاده از تبلت وقتی روی میز قرار گرفته باشد، برای طراحی راحت است. البته عده‌ای ترجیح می‌دهند که برای طراحی تبلت را در دست بگیرند که این انتخاب کاملاً به سلیقه شخصی افراد بستگی دارد.

بررسی مایکروسافت سرفیس پرو 9 ؛ صفحه‌نمایش

سرفیس پرو 9 یک صفحه نمایش 2880×1920 پیکسلی با قابلیت تطبیق‌پذیری رنگ‌ها، نرخ نوسازی 120 هرتز و نسبت کنتراست 1200:1 دارد. برای این لپ تاپ از گوریلا گلس 5 استفاده شده که کاملاً بادوام به نظر می‌رسد.

رنگ‌های نمایشگر سرفیس پرو 9 همانطور که ادعا شده کاملاً طبیعی و زنده هستند. در تصویر زیر، نور لامپ روی صفحه این لپ تاپ‌ها مشخص است. معمولاً تابیدن این نور مستقیم روی صفحه نمایش باعث می‌شود که تصویر کم رنگ به نظر برسد اما با وجود این نورپردازی متمرکز، تصویر سرفیس پرو 9 کاملاً واضح و پررنگ است.

بررسی مایکروسافت سرفیس پرو 9

همانطور که انتظار می‌رفت، رابط لمسی این لپ‌تاپ طراحی و ساخت خیلی خوبی دارد؛ طوری که حس می‌شود که بیشتر با اولویت استفاده به عنوان تبلت طراحی شده است. کار کردن با این رابط کاربری بسیار راحت بوده و استفاده از انگشت با آن راحت‌تر از قلم یا ترک پد است.

قیمت مایکروسافت سرفیس پرو 9

بیشتر تبلت‌های طراحی شده برای سیستم‌عامل ویندوز 11 قیمت کمتری دارند و اپل هم هیچ تبلتی با نسخه کامل macOS ندارد. به همین دلیل شاید صحبت کردن درباره قیمت این تبلت کمی سخت باشد.

گران‌ترین مدل سرفیس پرو 9، 2300  دلار قیمت دارد. رده‌بالاترین مدل مک بوک ایر اپل با 24 گیگابایت رم و یک درایو یک ترابایتی، با قیمت 2100 دلار عرضه می‌شود. قیمت بهترین مدل آیپد پرو با وای فای و پشتیبانی از سیم کارت و 2 ترابایت فضای ذخیره اطلاعات 2400 دلار است. البته این قیمت بدون در نظر گرفتن هزینه قلم یا صفحه کلید است. صفحه کلید این تبلت 350 دلار قیمت دارد.

سازگاری با اپل و ایکس باکس

مایکروسافت اعلام کرده که حالا ویندوز 11 با بسیاری از محصولات اپل مثل اپل فوتوز، اپل موزیک و اپل تی‌وی سازگار است. در نتیجه حالا کاربران آیفون می‌توانند عکس‌های خودشان را به راحتی به آی‌کلود منتقل کنند، همانطور که کاربران اندروید به‌راحتی می‌توانند این تصاویر را از طریق ویندوز 11 به گوگل فوتوز انتقال دهند.

بررسی مایکروسافت سرفیس پرو 9
بررسی مایکروسافت سرفیس پرو 9

به گفته یکی از سخنگویان مایکروسافت، این تغییر در راستای سیاست این شرکت برای راحت‌تر شدن کار کاربران انجام شده است که قطعاً برای کاربران آیفون حرکت خوشایندی است.

مایکروسافت سرفیس پرو 9 از بازی‌های ایکس باکس هم پشتیبانی می‌کند و گیم پلی روانی دارد که این موضوع تأیید کننده قدرت پردازشی این دستگاه است. البته مشخص نیست که این بازی‌ها به صورت بومی اجرا می‌شوند یا از طریق ایکس باکس گیم کلود. در حالت دوم، یعنی اجرا از طریق گیم کلود، اجرای بازی‌ها به صورت روان اصلا عجیب نیست؛ چون این بازی‌ها در تلویزیون‌های سامسونگ هم که نسبت به لپ تاپ قدرت پردازشی بسیار کمتری دارند، روان اجرا می‌شوند.

جمع بندی

در نهایت می‌توان گفت که مایکروسافت سرفیس پرو 9 انتخاب خوبی است، هر چند نسبت به سایر محصولات مشابه اپل یا ویندوز قیمت بالایی دارد. برای مثال، لپ تاپ اولترا اسلیم پرو 16 اینچی ال‌جی با پردازنده Core i7، ویندوز 11 پرو، گرافیک NVIDIA GeForce RTX 2050، رم32  گیگابایت و SSD دو ترابایتی، با قیمت 1900 دلار به فروش می‌رسد.

البته این قیمت بالا را برای لپ‌تاپی می‌پردازید که قابلیت تبدیل شدن به تبلت را دارد و به‌صورت حرفه‌ای برای کارهای ادیت عکس و ویدیو طراحی شده است. از این نظر، تجربه کار با این محصول کاملاً بی‌نظیر و متفاوت است.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره بررسی مایکروسافت سرفیس پرو 9 چیست؟ دیدگاه خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو به اشتراک بگذارید و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (1 نظر)

    من این تبلت رو گرفتم. مثل اینکه پولمو ریختم تو جو یا چاه. آخه اینهمه پول بابت تبلتی که با اجرای نویگیتر هنگ می کنه.این ساده ترین برنامه ای که می شناسم. چرا بی خودی تنظیمات می‌ره ذخیره انرژی حداکثر تا ۸۰ درصد. روشن کردن این تبلت در حمل یا کیف به صورت تصادفی با یک فشار روی دکمه پاور اتفاق می افته.در مورد باطری کلا دروغ گفتن.مجبورم بزارم تو ذخیره انرژی تا بتونم سه یا چهار ساعت کار کنم. تنها نکته مثبت ش درگاه وصل به برقه، راحته. آفیس ش که کلا غیره فعال میشه و نمی تونی به روز کنی.صفحه کلید فارسی ش که به درد نخوره.تایپ صوتی ندارد.فقط با سوشل مدیای خودش مثل اسکایپ کار می کنه.فیلتر شکن ویندوز مثل اندروید راحت گیر نمیاد و کلا واتس و تلگرام و اینستاگرام رو باید از گوشی چک کنید

    پاسخ