coinex
راهنمای خرید تکراتو

جاهای دیدنی مازندران ؛ معرفی جاذبه‌های گردشگری و مکان های بکر استان مازندران

استان مازندران یکی از پرطرفدارترین مقاصد گردشگری کشور است. ما در این نوشتار قصد داریم جاهای دیدنی مازندران را به شما معرفی کنیم تا با بازدید از جاذبه های گردشگری این استان از سفرتان لذت ببرید.

استان مازندران یکی از پرجمعیت‌ترین مناطق ایران است که ۲۲ شهرستان دارد. آب و هوای مازندران با توجه به وجود دریا، کوه و جنگل به دو نوع معتدل مرطوب و کوهستانی تقسیم می‌شود.

این استان زیباترین شهرهای شمال ایران را دارد و در تمام فصل‌های سال دیدنی است. سالانه گردشگران زیادی به مازندران سفر می‌کنند و از رفتن به جاهای بکر مازندران و بازدید از مکان های دیدنی مازندران خاطرات خوشی دارند.

بیشتر بخوانید:

جاهای دیدنی رشت

جاهای دیدنی شمال

جاهای دیدنی مازندران

در استان سرسبز و زیبای مازندران جاذبه های گردشگری بسیاری وجود دارد که هر کدام جذابیت‌های خاص خود را دارند. گاهی برای مسافران انتخاب بازدید از جاهای دیدنی شرق مازندران و یا تصمیم‌گیری برای رفتن به زیباترین جاهای دیدنی غرب مازندران سخت می‌شود، چون هر گوشه‌ی مازندران از چشم‌اندازی حیرت‌انگیز و جذابیت منحصربه‌فردی برخوردار است.

جاهای دیدنی مازندران
جاهای دیدنی مازندران

قله دماوند مرتفع‌ترین کوه ایران و بلندترین آتشفشان آسیا و خاورمیانه و چشمه‌های باداب سورت که بعد از کوه دماوند به عنوان دومین میراث طبیعی در شهر ساری ثبت شده‌اند، در استان مازندران قرار دارند.

اگر قصد سفر به مازندران را دارید، برای آشنایی با جاهای دیدنی مازندران در تابستان و رفتن به مکان های بکر استان مازندران با ما همراه شوید.

جنگل‌های دوهزار و سه‌هزار

جاهای دیدنی مازندران

  • آدرس جنگل دوهزار: استان مازندران، شهسوار (تنکابن)، بخش خرم آباد، منطقه دوهزار

جنگل‌های دوهزار و سه‌هزار از مکان های بکر استان مازندران و وسیع‌ترین جنگل‌های شمال ایران هستند که مسافران و گردشگران را در همه‌ی فصول سال به خود جذب می‌کنند. این جنگل‌ها در دل کوه قرار گرفته‌اند و مناظر بکر و سرسبزی را در خود جای داده‌اند.

سراسر جنگل های دو هزار و سه هزار از جاهای بکر مازندران هستند که جاذبه‌های طبیعی فرح‌بخش و چشم‌نوازی دارند. چشمه‌ها و آبشارهای روان جنگل‌های بکر دوهزار و سه‌هزار برای شنا در فصل‌های گرم سال مناسب هستند.

استخرهای پرورش ماهی در بخش‌های مختلف این جنگل جذاب، بسیار دیدنی هستند. رودخانه دو هزار یکی از معروف‌ترین جاذبه های گردشگری شمال ایران به شمار می‌رود که گردشگران زیادی در اطراف آن اقامت و استراحت می‌کنند. آبشار «ماهی‌ورزان» هم در سرچشمه رود دو هزار قرار دارد.

روستای عسل محله و ییلاقات اطراف آن نیز از محبوب‌ترین بخش‌های جنگل دو هزار به ویژه برای گردشگران کوهنورد هستند. مسیر صعود به قله سیالان از این منطقه شروع می‌شود و روستای عسل محله، آخرین جایی است که جاده ماشین رو دارد.

پل ورسک – سوادکوه

جاهای دیدنی مازندران
جاهای دیدنی مازندران در تابستان
  • آدرس:  ۲۷ کیلومتری جنوب شهر پل سفید در شهرستان سوادکوه

پل ورسک از زیباترین و مشهورترین پل‌های تاریخی ایران و مکان های دیدنی مازندران است. هدف از ساخت پل ورسک که یکی از شاهکارهای مهندسی محسوب می‌شود، تردد قطار به‌سمت شمال کشور بوده است.

کار ساخت این پل از آبان سال ۱۳۱۳ آغاز شد و تا اردیبهشت ۱۳۱۵ به طول انجامید. این پل در سال ۱۳۵۶ به ثبت ملی رسید.

چندین روایت برای نام‌گذاری این پل وجود دارد که یکی از آن‌ها، وجود درختچه‌های ورس در بخش پشتی پل است که سبب شدند این پل به ورسک معروف شود. جالب است بدانید در ساخت پل ورسک از سازه‌ فلزی، ‌فولاد و بتن آرمه استفاده نشده است. پل ورسک با مصالحی از جمله سیمان، ملات، آجر و شن شسته‌شده  ساخته شده است.

پل ورسک در مسیر راه‌آهن سراسری تهران-شمال قرار گرفته و نقش مهمی در سرنوشت جنگ جهانی دوم داشته است. شرکت دانمارکی «کامپساکس» مسئولیت ساخت پل ورسک را برعهده داشت. طراحی این پل زیبا را مهندسی اتریشی به نام «لادیسلاوس فون رابسویچ» انجام داده است.

بیشتر بخوانید:

بهترین ساحل های شمال

جاهای دیدنی گیلان

مجموعه عباس‌آباد – بهشهر

جاهای دیدنی مازندران

  • آدرس: ۹ کیلومتری شهرستان بهشهر

عباس‌آباد یکی از جاهای دیدنی شرق مازندران و از مجموعه‌های تاریخی-طبیعی کم‌نظیر در ایران است. این بنا به‌دستور شاه‌عباس صفوی و در حدود سه قرن پیش ساخته شده است. معماری منحصربه‌فرد مجموعه عباس‌آباد و باغ زیبای کنار این مجموعه حیرت‌انگیز است. باغ عباس‌آباد مهمترین باغ غیرکویری ایرانی ثبت شده در یونسکو است.

در مجموعه عباس‌آباد دو برج آجری به قطر هفت متر و به ارتفاع ۱۴ متر وجود دارند که از دوران صفویه به یادگار مانده‌اند. مصالح عمده این دو برج، ملات ساروج و آجر است.

کافه، رستوران، سرویس بهداشتی، نمازخانه، فروشگاه مواد خوراکی و قایق پدالی اجاره‌ای برخی از امکانات مجموعه عباس آباد برای مسافران و بازدیدکنندگان هستند. بهترین فصل برای سفر به مجموعه عباس‌آباد، فصل بهار و پاییز است.

هتل قدیم رامسر – رامسر

جاهای دیدنی مازندران
جاذبه های گردشگری مازندران
  • آدرس: رامسر- خیابان شهید رجایی (سرسخت)

هتل قدیم رامسر یکی زیباترین جاهای دیدنی رامسر و مازندران است که با زیربنای پنج هزار متر مربع در سه طبقه ساخته شده که به لحاظ نوع معماری، زیبایی، موقعیت مکانی و تجهیزات یکی از مشهورترین هتل‌های خاورمیانه به‌ شمار می‌رود.

معماری این هتل شباهت زیادی به آرت دکو اروپا دارد. هتل قدیم در سال ۱۳۱۷ خورشیدی بهره‌برداری شد و در ۳۰ تیر ماه سال ۱۳۵۲ به ثبت ملی رسید.

این هتل معماری بسیار زیبایی دارد و در مرکز شهر در دامنه کوه‌های جنگلی و فضای سبز با محوطه‌سازی چشم‌نواز جای گرفته است. بلوار معلم از درب ورودی هتل قدیم رامسر شروع می‌شود و تا ساحل امتداد می‌یابد و در دو طرف این بلوار، درختان سر به فلک کشیده نخل بادبزنی مکزیکی و سرو زربین دیده می‌شوند. نام این بلوار تا پیش از انقلاب بلوار کازینو بود و پس از انقلاب، نامش به بلوار معلم تغییر داده شد.

بلوار معلم در شب رویایی می‌شود و یکی از جاذبه های گردشگری مازندران و شهر رامسر است که در تاریخ ۵ دی ۱۳۵۲ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌ است.

متل قو – سلمان‌شهر

جاهای دیدنی مازندران

  • آدرس متل قو: استان مازندران، عباس آباد، سلمان شهر

اگر قصد سفر به منطقه‌ای ساحلی را دارید که امکانات رفاهی، تفریحی، گردشگری، مراکز خرید و هتل در بهترین شکل خود مهیا باشد، متل قو از جاهای دیدنی مازندران در تابستان و بهترین گزینه برای شماست.

متل قو یکی از زیباترین شهرهای شمال و جاهای دیدنی مازندران است. این شهر از زمانی که هیچ شهری در این منطقه وجود نداشته به‌جا مانده است و حالا هتل‌ها، اقامتگاه‌ها، مراکز خرید و امکانات تفریحی بسیاری را در دل خود جای داده است.

غار آبی دانیال یکی از زیباترین و بزرگ‌ترین غارهای ایرانی است که در سلمان شهر قرار دارد. پیمایش این غار جذاب قطعا لحظاتی هیجان‌انگیز را برای هر فردی به ارمغان می‌آورد.

بیشتر بخوانید:

بهترین رستوران های بابلسر

خرید بلیط لحظه آخری

پارک جنگلی سی‌ سنگان – نوشهر

جاهای دیدنی مازندران
جاهای بکر مازندران
  • آدرس پارک جنگلی سی‌ سنگان: استان مازندران، ۳۰ کیلومتری جاده نوشهر به نور

پارک جنگلی سی‌سنگان یکی از جاذبه های گردشگری مازندران است. این پارک به مساحت ۶۰۲ هکتار در مازندران قرار دارد و تنها چند ساعت با پایتخت فاصله دارد. پارک جنگلی سی‌سنگان مقصدی عالی برای دوست‌داران طبیعت است که گونه‌های متنوع گیاهی و جانوری در آن وجود دارند.

در این پارک مسیری برای پیاده‌روی با مناظر شگفت‌انگیز وجود دارد که تجربه‌ی آن، خاطره‌ای خوش را برای شما به یادگار می‌گذارد. این پارک به دریا نزدیک است و می‌توانید از تفریحات آبی و آرامش ساحل و دریا نیز بهره‌مند شوید.

در پارک جنگلی سی‌سنگان بیش از سیصد گونه درخت، درختچه و گل وجود دارد؛ از جمله درختان زیبای بادام وحشی و پسته که هر بیننده را به وجد می‌آورند.

نمک آبرود – چالوس

جاهای دیدنی مازندران

  • آدرس نمک آبرود: استان مازندران، در ۱۲ کیلومتری غرب شهر چالوس

نمک آبرود یکی از هیجان‌انگیزترین و بهترین جاهای دیدنی مازندران است. سورتمه‌سواری و سوارشدن بر تله‌کابین و عبور از فراز کوه‌های مرتفع سرسبز و جنگلی، تنها بخش کوچکی از تفریحات نمک آبرود هستند.

نمک آبرود یک شهرک گردشگری بوده و وجود پارک‌ها، تفرجگاه‌ها و اقامتگاه‌های لوکس اطراف این شهرک باعث جذب گردشگران بسیاری به نمک آبرود شده است. نمک آبرود مملو از مناظر سرسبز و تماشایی جنگلی است و از بهترین جاهای دیدنی مازندران در تابستان به شمار می‌رود.

روستای فیلبند – بابل

جاهای دیدنی مازندران
مکان های بکر استان مازندران
  • آدرس: کیلومتر ۲۵ جاده هراز از آمل به پلور، فرعی روستای فیلبند

روستای فیلبند از جاهای دیدنی مازندران و از توابع شهرستان بابل است. یکی از دلایل شهرت روستای فیلبند اقیانوس ابر است. پدیده خیال‌انگیز و رویایی اقیانوس ابر در این روستا، هر ساله گردشگران زیادی را به این منطقه جذب می‌کند.

فصل‌های بهار و تابستان بهترین زمان برای سفر به روستای فیلبند هستند. این روستا اقامتگاه یا مهمانپذیر ندارد. برخی از گردشگران برای بهره‌ی بیشتر از زیبایی‌های این روستای بکر از چادر استفاده می‌کنند.

اقیانوس یا دریای ابر فیلبند در بیشتر روزهای سال در این روستا ایجاد می‌شود. تماشای حرکت ابرها و احاطه شدن در توده‌های ابر، لحظات به‌یادماندنی برای گردشگران و مسافران می‌آفریند.

بیشتر بخوانید:

مکان های دیدنی شیراز

بهترین بوم گردی قشم

مجتمع تفریحی رامسر – رامسر

جاهای دیدنی مازندران

  • آدرس مجتمع تفریحی رامسر: استان مازندران، ۵ کیلومتری غرب رامسر

مجتمع تفریحی رامسر از جاهای دیدنی غرب مازندران است که شامل تله‌کابین، زیپ‌لاین، شهربازی، پیست کارتینگ، سینمای سه‌بعدی، پینت‌بال، جت‌اسکی، پارک جنگلی هزارپله و رستوران‌های متعدد است.

فاصله بسیار کم دریا با کوه‌های جنگلی رامسر، این شهر را به زیباترین شهر شمال ایران تبدیل کرده که چشم‌اندازهای متمایز با دیگر شهرهای مازندران دارد. پیشنهاد می‌کنیم در مجتمع تفریحی رامسر سوار تله‌کابین شوید و از مناظر شگفت‌انگیز دریا و جنگل لذت ببرید.

چشمه‌های باداب سورت – ساری

جاهای دیدنی مازندران
جاهای دیدنی مازندران
  • آدرس چشمه‌های باداب سورت: جنوب شهرستان ساری، بخش چهاردانگه، دهستان پشت کوه، روستای سورت، حدفاصل روستاهای اروست و مال خواست

باداب سورت یکی از جاهای بکر مازندران است که از جاذبه‌های گردشگری منحصر‌به‌فرد در مازندران به‌شمار می‌رود. چشمه‌های آبگرم باداب سورت میان مردم محلی محبوبیت زیادی دارند.

باداب سورت طی هزاران سال با جریان آب حالت پلکانی طبیعی به خود گرفته است. حالت پلکانی چشمه‌های باداب سورت از سنگ تراورتن (ماده معدنی که در اثر جریان آب رسوب می‌کند) ساخته شده و رنگ‌های خاص و شگفت‌انگیز خود را مدیون مواد معدنی آب است.

باداب سورت در دره‌ای بین دو کوه قرار گرفته‌ و درباره اطراف آن افسانه‌های متفاوتی وجود دارد. اگر اهل ماجراجویی هستید، به چشمه‌های باداب سورت بروید و در عین‌حال افسانه‌های محلی مرتبط با آن را کشف کنید.

جواهرده – رامسر

جاهای دیدنی مازندران

  • آدرس جواهرده: غرب استان مازندران، ۲۹٫۵ کیلومتری مرکز شهر رامسر، دهستان سخت‌سر

روستای سرسبز جواهرده یکی از جاهای دیدنی غرب مازندران است که برای رسیدن به آن باید تقریبا یک ساعت، از رامسر در مسیری پر پیچ‌وخم و جنگلی عبور کنید. موقعیت جغرافیایی و قرارگیری جواهرده در ارتفاعات البرز، باعث شده آب‌وهوایی بسیار پاک و مطبوع داشته باشد.

جواهرده مکان مناسبی برای فرار از گرمای شرجی تابستان است؛ برای همین ساکنین رامسر در گذشته و در فصل تابستان به جواهرده می‌رفتند و هنگام زمستان به شهر خود برمی‌گشتند.

از جمله تفریحات جواهرده می‌توان به بازدید از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی فراوان از جمله آبشارها، چشمه‌ها و مراتع و همچنین عکاسی، پیک نیک، کوهنوردی و شرکت در جشن‌های محلی اشاره کرد.

بیشتر بخوانید:

بهترین فست فود قشم

بهترین رستوران های اصفهان

دهکده مازیچال – کلاردشت

جاهای دیدنی مازندران
مکان های دیدنی مازندران
  • آدرس دهکده مازیچال: استان مازندران، نزدیک به کلاردشت، ۴۸ کیلومتری چالوس

دهکده رویایی مازیچال جایی بالاتر از ابرها قرار دارد. این دهکده که از مکان های بکر استان مازندران است، در ارتفاعات ۲۶۰۰ متری نزدیک کلاردشت واقع شده و مراتع زیبا و مناظر شگفت‌انگیز بسیاری دارد. در گویش محلی، مازی یا مازو درخت بلوط معنا می‌شود و مازیچال همان دشت یا گودالی پر از درختان بلوط معنی می‌دهد.

وقتی در این دهکده قدم می‌زنید، به دلیل ارتفاع زیاد، حس می‌کنید در آسمان هستید و یا در یک تابلو نقاشی بسیار زیبا زندگی می‌کنید.

آب‌وهوای این دهکده محصور شده در ابرها، خنک و مطبوع است و فصل بهار یا تابستان هوای پاک آن لذت سفر را دوچندان می‌کند. در فصل بهار دهکده مازیچال بهشتی پوشیده از دشت‌های پر گل می‌شود و چشم‌اندازهای زیبا و تماشایی ایجاد می‌کند.

جنگل دالخانی – تنکابن

جاهای دیدنی مازندران

  • آدرس: ۳۰ کیلومتری جنوب شرق رامسر و در مسیر جاده رامسر تنکابن

جنگل دالخانی را دالان بهشت می‌نامند. هنگام قدم زدن در میان درختان انبوه این جنگل از مسیرهای رویایی عبور می‌کنید و غرق تماشای سرسبزی و نشاط دالان بهشت می‌شوید.

با رفتن به جنگل دالخانی در ارتفاع ۸۰۰ متری سطح دریا خواهید بود. این ارتفاع باعث می‌شود که قدم در هوایی مه‌آلود بگذارید، مناظری چشم‌نواز و دلنشین را تجربه کنید و از سفر به جاهای دیدنی مازندران بهترین خاطرات را در ذهن‌تان بسازید.

قلعه مارکوه، روستای اربکله، آبشار سیاسرت، روستاهای گرسماسر و جنت رودبار و دریاچه سد میجران برخی از مکان‌های دیدنی نزدیک جنگل دالخانی و جاهای دیدنی رامسر و نمک ابرود به شمار می‌روند.

همچنین در مسیر پارک جنگلی دالخانی پیچی به نام پیچ هفت شهدا وجود دارد که در آن بنای یادبودی ساخته شده است. دلیل این نامگذاری به ۱۵ خرداد ۱۳۶۱ برمی‌گردد که در آن منافقین با تیراندازی، هفت نفر از سرنشینان خودرویی را به شهادت رساندند.

در جنگل دالخانی گزینه‌های متنوعی برای اقامت مسافران وجود دارد و انواع کلبه در جنگل دالخانی، خانه‌های روستایی و اقامتگاه‌های بوم‌گردی آماده ارائه خدمات به شما هستند. همچنین می‌توانید در کنار دریاچه سد میجران محلی را برای اقامت انتخاب نمایید.

بیشتر بخوانید:

بهترین هتل های استانبول

بهترین هتل های دبی

تالاب میانکاله – بهشهر

جاهای دیدنی مازندران
جاهای دیدنی شرق مازندران
  • آدرس: ۴۵ کیلومتری بهشهر

تالاب میانکاله، یکی از مهمترین مقاصد پرندگان مهاجر در فصل زمستان و بهترین جاهای دیدنی شرق مازندران است. این تالاب زیستگاه اصلی پرندگانی مانند فلامینگو، پلیکان، قو، عقاب دریایی، دم سفید، چارخو، خوتکا و چرخ‌ریسک‌ها است.

پرنده نگری تالاب میانکاله از برجسته‌ترین شاخه‌های گردشگری در مازندران است که هر ساله در فصل مهاجرت پرندگان، علاقه‌مندان بسیاری را از شهرهای دور و نزدیک راهی «تالاب میانکاله» می‌کند. علاوه بر این در میانکاله جنگل‌های سرسبز با گونه‌های مختلف گیاهی و باغ‌های مملو از انار و تمشک هر بیننده را به وجد می‌آورد.

تالاب میانکاله همچنین محل پرورش و زادآوری ماهی‌های گوناگون است. پرورش ماهی‌هایی مانند کپور، کفال، سفید، سوف و ماهی‌های خاویاری، از راه‌های امرار معاش مردم منطقه است.

قلعه مارکوه – رامسر

جاهای دیدنی مازندران

  • آدرس: شهر کتالم، مسیر جاده تلارسر

قلعه مارکوه یکی از جاهای دیدنی مازندران برای کسانی است که به آثار باستانی علاقه دارند. قدمت این قلعه به سده سوم هجری بازمی‌گردد.

قلعه مارکوه یک دژ ارتشی و یا قلعه نظامی است که در گذشته کاربرد دفاعی داشته و در حال حاضر یکی از جاذبه های گردشگری رامسر به شمار می‌رود که از بالای آن می‌توان تصویری زیبا از شمال تا دریا را دید. یکی دیگر از ویژگی‌های این قلعه که مورد توجه بازدیدکنندگان قرار می‌گیرد، چشمه‌های آب گرم این منطقه هستند که کنار قلعه مارکوه قرار دارند.

معماری قلعه مارکوه، شباهت زیادی به قلعه بابک دارد. این قلعه به‌دلیل قرارگیری در طبیعت زیبای کتالم در رامسر، چشم‌اندازی سرسبز و زیبا دارد. قلعه مارکوه در اسفند ۱۳۷۹ با شماره ثبت ۳۴۸۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

بهترین زمان رفتن و دیدن زیبایی‌های قلعه مارکو، هنگام روشنایی روز است؛ چون نور کافی در شب برای بازدید از این قلعه وجود ندارد. اما اگر قصد بازدید شبانه را داشتید، با نگهبان قلعه هماهنگ کنید.

بیشتر بخوانید:

بهترین رستوران های قشم

بهترین رستوران های کیش

دشت آزو – آمل

جاهای دیدنی مازندران
جاهای دیدنی مازندران در تابستان
  • آدرس: شهرستان آمل، بخش لاریجان، جنوب شرق روستای نوا

دشت آزو دماوند یکی از بهترین مکان های بکر استان مازندران است که دارای مناظر زیبای طبیعی، کوه های گوناگون، دشت های گل و مسیرهای پیاده روی متعددی است. دشت آزو با ۳۵ هکتار مساحت در نزدیکی قله پاشوره قرار دارد.

بهترین زمان برای سفر به دشت آزو فصل بهار و تابستان است. عکاسی، تماشای قله دماوند، کوهنوری، آبتنی و آسمان‌نگری از تفریحات دشت آزو هستند.

آبشار یخی نوا، دریاچه ساهون و دخمه های کافرکلی، هم از جاهای دیدنی مازندران در تابستان به شمار می‌روند که اطراف این دشت بسیار زیبا قرار دارند و شما با برنامه‌ریزی می‌توانید به این مکان‌ها هم سر بزنید.

سوالات متداول

بهترین جاذبه های گردشگری مازندران کدامند؟

جنگل‌های دوهزار و سه‌هزار، روستای فیلبند، تالاب میانکاله، پارک جنگلی سی‌ سنگان، مجتمع تفریحی رامسر، متل قو و باداب سورت از جاذبه های گردشگری مازندران به شمار می‌روند.

بهترین مکان های بکر استان مازندران هستند؟

چشمه‌های باداب سورت، دهکده مازیچال، دشت آزو، جواهرده، جنگل‌های دوهزار و سه‌هزار و جنگل دالخانی از جمله بهترین جاهای بکر مازندران هستند.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در جاهای دیدنی مازندران چیست؟ آیا مکان دیگری را می‌شناسید که در این لیست قرار بگیرد؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید.

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (2 نظر)

    سلام من تاحالا مازندران نرفتم برای آخر همین برج کجاهای مازندران یا شهرهای شمالی خوبن برم

    پاسخ

    سلام هموطن عزیز عرص کنم بهترینش که رامسر و ییلاقهای اطرافش هستن منتهی باید کارت و کیفت حسابی پر پول باشه سفر به خیر انشالاه بتونی بری بهشت رو لمس کنی

    پاسخ