coinex
راهنمای خرید تکراتو

بررسی میزان مصرف اینترنت روبیکا ؛ آیا استفاده از خدمات روبیکا رایگان است؟

اپلیکیشن روبیکا (Rubika) پلتفرمی است که با تبلیغات بسیار گسترده و ارائه خدمات چندرسانه‌ای رایگان ، تلویزیون را به تسخیر خود درآورده است. در این نوشته با بررسی میزان مصرف اینترنت این اپلیکیشن، به پاسخی برای پرسش آیا خدمات روبیکا رایگان است؟ خواهیم رسید.

اپلیکیشن روبیکا که پیش از این با نام “رسانه اول” نیز شناخته می‌شد، بستری است برای نمایش انواع محتوای چند رسانه‌ای، فیلم، انیمیشن ، سریال و موسیقی و خدمات مالی و پرداخت  که در نوشته “نحوه دانلود و بررسی اپلیکیشن روبیکا؛ اپلیکیشنی جامع برای محتوای صوتی و تصویری” به طور کامل به معرفی، بررسی و نحوه دانلود آن پرداختیم.

حواشی روبیکا

با توجه به ناشناخته بودن سازندگان و تبلیغات بسیار گسترده در رسانه رسمی کشور که در ساعات پرمخاطب هزینه‌ای چند صد میلیون تومانی را برای چند ثانیه نمایش به سفارش دهنده تحمیل کرده و با توجه به پخش متعدد در برنامه‌های پرمخاطب نوروزی (که به احتمال بسیار زیاد تامین هزینه آن خارج از توان یک مجموعه شخصی و غیر وابسته است) همچنین کپی برداری محض لوگوی Rubika، عواملی بودند که حواشی بسیاری برای آن ایجاد نموده که در نوشته “از تبلیغات میلیاردی تا اینترنت رایگان در اپلیکیشن روبیکا، آیا Rubika از تلگرام جاسوسی می‌کند؟” به طور کامل به آن پرداخته شد.

علاوه بر این، نقض حریم خصوصی کاربران نیز یکی دیگر از مسائلی بود که در موج مخالفت گسترده نظام حاکم با پیام رسان تلگرام، شائبه‌هایی را در خصوص دسترسی اپلیکیشن روبیکا به اطلاعات شخصی و جاسوسی ایجاد نمود که در نوشته‌های “بررسی موارد امنیتی مربوط به دو اپلیکیشن بومی روبیکا و توسکا توسط مرکز ماهر” و “بررسی حریم خصوصی کاربران در اپلیکیشن روبیکا” به آن پرداخته شد تا موج رسانه‌ای ایجاد شده توسط این نرم افزار موبایلی و فیلترینگ تلگرام، اوضاع فاجعه بار اقتصادی و ناکارآمدی مطلق سیستم تصمیم گیری کشور و بی اعتمادی مردم نسبت به رسانه ملی را که در گویش برخی به رسانه میلی نیز تغییر یافته، تحت شعاع قرار دهد.

به روز رسانی فروردین 99 ؛ لطفا برای بررسی میزان مصرف اینترنت روبیکا به انتهای مطلب و نظرات کاربران مراجعه کنید…

مصرف اینترنت روبیکا (Rubika) ؛ روبیکا رایگان است؟

اما یکی دیگر از نکاتی که این نرم افزار موبایلی به اصطلاح بومی را در کانون توجه متخصصین و رسانه‌های قرار داد، مانور رسانه‌ای گسترده بر عواملی مانند رایگان بودن و عدم محاسبه ترافیک مصرفی در اپراتورهای مختلف بود که بخش عمده از مطلب از تبلیغات میلیاردی… و “اپلیکیشن روبیکا در نگاه کاربران ایرانی ؛ پنیر مفت روی تله موش؟! به آن اختصاص یافته بود.

با شروع جام جهانی 2018 روسیه، تبلیغات جدید این اپلیکیشن بر موج تازه‌ای قرار گرفت و به کرات در تمامی مسابقات این تورنمنت و پخش‌های زنده، زیرنویس‌ها و جملات مجریان برنامه 2018 به تبلیغ و تاکید بر روی رایگان بودن روبیکا و عدم محاسبه ترافیک مصرفی پرداختند. به همین دلیل تصمیم گرفتیم که بار دیگر به راستی آزمایی این ادعا با استفاده از اینترنت همراه اول بپردازیم.

بیشتر بخوانید:

بهترین انیمیشن های 2020

بسته اینترنت عادی همراه اول

در این بخش به بررسی میزان مصرف اینترنت روبیکا با استفاده از اینترنت همراه اول و بدون استفاده از فیلترشکن خواهیم پرداخت. در صورت یکسان بودن میزان ترافیک باقیمانده در اپلیکیشن همراه من، استفاده از امکانات اپلیکیشن روبیکا رایگان خواهد بود.

مرحله اول : بررسی حجم باقیمانده بسته اینترنت

برای بررسی اینترنت رایگان روبیکا در مرحله اول با استفاده از اپلیکیشن همراه من ، میزان و حجم ترافیک اینترنت خط تلفن استفاده شده به شرح زیر است:

بسته اینترنت فعال، 2 گیگابایت آلفا پلاس یک ماهه بوده که 1.039 مگابایت از آن مطابق شکل زیر باقی مانده است. بر اساس اطلاعات موجود در بخش Data Usage گوشی، میزان مصرف اینترنت اپلیکیشن روبیکا در تاریخ 25 ژوئن سال 2018 برابر با 76.35 مگابایت است.

بیشتر بخوانید:

بهترین انیمیشن های 2019

مرحله دوم : اجرای اپلیکیشن و تماشای ویدیوها

در این بخش، اپلیکیشن روبیکا را اجرا کرده، گزینه بیست هجده مخصوص نمایش مسابقات 2018 روسیه را انتخاب کرده و یکی از ویدیوهای موجود را انتخاب می‌کنیم:

بیشتر بخوانید:

بهترین انیمیشن های 2018

مرحله سوم : مراجعه به بخش ترافیک مصرف شده روبیکا در بخش Data Usage گوشی

دوباره به بخش Data Usage گوشی بازگشته و میزان ترافیک مصرفی روبیکا را بررسی می‌کنیم.

بر اساس اطلاعات موجود، حجم اینترنت بارگذاری شده توسط اپلیکیشن برای تماشای این ویدیو، در بازه زمانی ذکر شده برابر با 103 مگابایت است و روبیکا در حدود 30 مگابایت اطلاعات از اینترنت دانلود نموده است.

بیشتر بخوانید:

بهترین و پرفروش ترین فیلم های 2020

مرحله چهارم: مراجعه به اپلیکیشن همراه اول

به منظور اطلاع از میزان ترافیک کسر شده از بسته همراه اول، به اپلیکیشن این سازمان مراجعه می‌کنیم.

بر اساس اطلاعات درج شده، میزان ترافیک باقیمانده برابر با 1.039 مگابایت است.

بیشتر بخوانید:

جدول فروش فیلم های در حال اکران

مرحله پنجم: مقایسه نتایج

با مقایسه اطلاعات بخش‌های 2 و 3 و 4 به این نتیجه می‌رسیم که در این بازه زمانی چند دقیقه‌ای، با وجود مصرف اینترنت، حجم بسته تغییر نکرده است.

مرحله ششم: استفاده از روبیکا رایگان است

با مقایسه آمار به دست آمده از اپلیکیشن همراه اول و میزان دیتای مصرف شده گوشی، می‌توان به این نتیجه رسید که استفاده از اپلیکیشن روبیکا رایگان بوده و حداقل در زمان فعلی (دی‌ماه 1397)  و دیتای همراه اول، ترافیک مصرف شده محاسبه نشده و مبلغی از بسته شما کسر نخواهد شد. حال در آینده این پلتفرم بسیار مشکوک (از همه لحاظ) چه تصمیمی برای کاربران خود خواهد گرفت و استفاده از آن رایگان بود، بحث دیگری است…

بیشتر بخوانید:

بهترین فیلم های 98 ؛ مروری بر پرفروش ترین فیلم های سال ایران

بخش دوم : استفاده از فیلترشکن

با توجه به از دسترس خارج شدن بسیاری از وب‌سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی مانند توییتر، فیس بوک، یوتیوب، تلگرام و…، بسیاری از کاربران از سیستم‌های رفع فیلترینگ مانند VPN و فیلترشکن‌های مختلف استفاده می‌کنند. به همین دلیل تمامی مراحل فوق را با استفاده از یک فیلترشکن تکرار می‌کنیم.

نتیجه

با توجه به منتقل شدن ترافیک از اپلیکیشن روبیکا به فیلترشکن، اطلاعات دریافت شده توسط این اپلیکیشن در ذیل ترافیک مصرفی فیلترشکن قرار گرفته و به همین دلیل، در هنگام استفاده از فیلترشکن و یا هر IP خارج از سیستم‌ها و شرکت‌های ارائه دهنده سرویس اینترنت موبایل، ترافیک به صورت عادی محاسبه شده و در این حالت استفاده از اپلیکیشن روبیکا رایگان نخواهد بود.

البته باز ذکر این نکته ضروری است که در هر حالت، اطلاعات به نمایش درآمده در بخش مصرف اینترنت گوشی بر اساس میزان دیتا دریافت شده بوده و ربط مستقیمی به میزان کسر هزینه از بسته اینترنت فعال شما نخواهد داشت. تصاویر قرار گرفته در بررسی رایگان بودن اپلیکیشن روبیکا نیز بدون ویرایش و با فرمت PNG استاندارد برای مشاهده قرار گرفته که به دلیل حجم بالاتر نسبت به فرمت JPG ممکن است به زمان بیشتری برای لود شدن نیاز داشته باشد.

اگر شما هم تجربه‌ای در خصوص درستی یا نادرستی این نکته که خدمات روبیکا رایگان بوده و هزینه اضافه‌ای را به مجموع پرداختی‌های جنون آسای فعلی اضافه نمی‌کند دارید، با ما به اشتراک بگذارید. اخبار اپلیکیشن را با تکراتو دنبال کنید.

به روزرسانی:

با توجه به تجربه کاربران در اسفند 98 و افزایش استفاده از این سرویس پس از ورود ویروس کرونا به ایران و افزایش آمار کشته شدگان این بیماری ظاهرا برای برخی کاربران استفاده از خدمات روبیکا رایگان نبوده و ترافیک مصرفی این اپلیکیشن با قدرت تمام از حجم بسته های خریداری شده توسط کاربران کسر می گردد.

 

بیشتر بخوانید:

 

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (66 نظر)

    اصلا رایگان نیست و تمام حجم رو میبره

    پاسخ

    با ایرانسل هستم و بسته هم دارم در پیام رسان و روبینو

    پاسخ

    27گیگ رو در یک ماهه تموم کرد
    بنظر که دیگه رایگان نیس
    ولی اطلاع رسانی نشده

    پاسخ

    اینکار شما حروم خوریه من ک به خاطر اینک پولامو خوردین حلالتون نمیکنم الهیی به بدترین نحو بمیرین الهی به زمین گرم بخورین که اینجوری کلاه برداری میکنین بمیرین همتون مفت خورای بدبخت

    پاسخ

    دوستان از اواسط فروردین 99 روبیکا کاملا حجم بستون رو کم میکنه و دیگه رایگان نیست حتی قوانین که اپلکیشن های داخلی ملزم هستن که حجم مصرفی ان 1/3 باید باشه نقض شده که باید هم از اپراتورها و هم برنامه شکایت کرد ( چون بدون اعلام قبلی از حجم بسته کم میکنه اینا…)
    99/2/3

    پاسخ

    الان یعنی ازفروردین ۹۹ اندازه اینستا حجم مصرفی داره میتونید داخل تنظیمات مصرف داده رونگاه کنید …درکل خیلی شیک کلاهبرداری میکنه برنامه ی روبیکا

    پاسخ

    اون احسان علیخانی بی معرفت داره نونه دزدی میخوره.دزدی که فقط از دیواره مردم بالا رفتن نیست.اینطور پول در آوردن درست نیست آقای علیخانی.چرا انقدر دروغگویی.من که راضی نیستم خدا لعنتتون کنه که تبلیغ کردین رایگانه

    پاسخ

    خیلی زشته این همه دروغ و کلک برا هر فیلم 400مگابایت میخوره لعنت به شما که فقط فکر دزدی از مردمین لعنت.

    پاسخ

    اگه رایگان نیست چرا هی میگن رایگانه؟

    پاسخ

    الکی میگن رایگانه ولی تو قسمت روبینو واقعا حجم کم میکنه

    پاسخ

    خب خب خب
    منم بعد از دیدن این تبلیغ رایگان بودن روبیکا خیلی تعجب کردم که چرا با این همه مزایا که مهمترینش اینترنت رایگانه چرا مردم ازش استفاده نمیکنن و زیاد رغبتی بهش ندارن.
    برای اینکه بفهمم دلیلش چیه رفتم اول شروع کردم به اینکه تست بگیرم ببینم اینترنتش واقعا رایگانه یا نه
    اول میزان نتم رو چک کردم.
    بعد وارد روبیکا شدم و روی متن بالای صفحه روبیکا
    “لذذذذتشو ببر! پیامرسان روبیکا با اینترنت رایگان”
    کلیک کردم که وارد بخش پیامرسان شد.
    از اونجا یه کانال پیدا کردم و یه 50 مگابایتی رو شروع کردم به دانلود.
    در انتها دوباره رفتم میزان حجم بسته اینترنتیم رو چک کردم دیدم دقیقا 50 مگابایت کم شده.

    این رو چند بار تست گرفتم و هر چند دفعه همین اتفاق افتاد
    نمیدونم به چی ربط داره.
    شاید نقاطی از شهر رایگانه و بعضی نقاط نیست
    ولی برای من که نبود
    راستی اضافه کنم که از وی پی ان و فیلترشکن هم استفاده نمیکنم. و فیلترشکن کلا روی گوشی نصب ندارم.
    هیچ پروکسی هم ندارم.
    با سایت آی پی لوکیشن دات نت هم تست گرفتم مطمئن شدم هیچ باگ نرم افزاری توی پروکسی و .. هم وجود نداره.
    هیچ نرم افزار دیگه ای هم نبود که از اینترنت استفاده کنه.
    این رو هم بگم که خودم برنامه نویسم و اطلاعاتم در این زمینه به اندازه ای هست که بتونم از تستی که گرفتم مطمئن باشم
    این تست رو با سیم کارت ایرانسل انجام دادم. و با نرم افزار “ایرانسل من” حجم بسته رو چک کردم که از USSD دقیق تره.
    این تست بعد از شیوع ویروس کرونا و افزایش تبلیغات روبیکا در صداوسیما انجام شد.

    خب اگه نمیخوان رایگان کنن اون متن بالاش رو بردارن که حداقل کلاس کاری شون و اعتبارشون پایین نیاد
    تبلیغ رایگان بودن نت روبیکا رو از سایت بردارن.
    واقعا خجالت آوره یه نرم افزار با چند ده میلیون کاربر تا این حد افتضاح عمل میکنه و نمیتونه چیزی که بالای صفحه اپلیکیشنش رو عملی کنه.
    اگه اون متن رایگان بودن نت و … رو ننوشته بودن ممکن بود از روبیکا استفاده کنم و به بقیه هم پیشنهاد بدم

    پاسخ

    به نظر من به جای فیلم های تلویزیونی بریم غاز بچرونیم بهتره گر چه اونجا هم گربه نره و روباه مکار سرمونو تو کیسه میکنن

    پاسخ

    سلام همش دروغ اینترنت مصرف میکنه مثل اب خوردن هم با همراه اول و هم با ایرانسل اینترنتم تموم کرد خدا ازتون نگذره مسعول دروغ گو

    پاسخ

    سلام من الان با روبیکا فیلم دانلود میکنم یهو متوجه شدم نتم کم شده بعد به تنظیمات گوشی رفتم و مصرف داده رو دیدم که روبیکا8گیگ از نتم کم کرده بودش
    ولی وقتی نت ندارم برام میاد انگار وقتی نت میخری از روش خودش کم میکنه

    پاسخ

    راهش اینه یه خط که ن شارژ داشته باشه ن بسته استفاده کنید،برای اونایی که با فیلترشکن واردش شدن باید گوشی روت بشه و با اپ تغییر آیدی آیدی گوشیتون رو عوض کنید

    پاسخ

    قسمت روبینو و ویترین از حجم بسته کم میکنه

    پاسخ

    سلام عرض میکنم اصلا قصدم حمایت الکی نیست فقط با توجه به چند پرسش جواب میدم
    در صورتی که از اپراتور همراه اول و ایرانسل استفاده کنید رایگان هست و اگر برای یک بار با وی پی ان وارد روبیکا شید IP شما با تعرفه عادی حساب میشه
    بدرود اگه سوالی باشه در خدمتم

    پاسخ

    خب حالا باید چیکار کنیم ک درسه بشه؟

    پاسخ

    سلام باید چکنیم تا مشکل حل بشه

    پاسخ

    ۳۰۰ مگ یک ساعته خریدم فقط داخل نرم افزار شدم ۱۵۰ مگش رفت در عرض ۱دقیقه کمتر

    پاسخ

    برای استفاده از روبیکا کافیه یک بسته فعال داشته باشی.
    یک بسته ارزون شبانه بگیرید و در تمام روز از روبیکا استفاده کنید اونوقت می فهمید رایگان هست یا نه..

    پاسخ

    میخواستم بدونم چرا باشیم وارد راه می بدون خریدن بسته مصرف روبیکا آزاد هست

    پاسخ

    ۴ گیگ نت منو تو ده روز خورد با اینکه برنامه دیه مث ایستا و.. ندارم

    پاسخ

    اصلا بدرد نمی خوره
    برا من تا دوهفته پیش رایگان رایگان بود اما الان مثل خر داره نت می کشه من قبلا نت نداشتم ففط 500تومان شارژ حتی یک ریالم کم نمی کرد اما الان یهو شارژمو کشید.
    خاک تو سرمون که گول می خوریم زود.

    پاسخ

    من ۲ماهی میشه دارم از روبیکا استفاده میکنم قبلا رایگان بود برام ولی الان در عرض ۵روز بسته ۲گیگ منو تموم کرد اونم ۵روزو با اشتراک فیلم ی ماهه ک خریده بودم فیلم دیدم فقط واقعا متاسفم …

    پاسخ

    خوش بحالت،۵روزفقط دوگیگ،من نت همراه اول خریدماصلادوام نمیاره،یه بارهم۶تومن شارژداشتم اصلانفهمیدم کی تموم شد

    پاسخ

    سلام
    کسی میدونه وقتی از مودم وای فای ایرانسل استفاده می کنیم بازم روبیکا رایگانه؟؟
    ممنون

    پاسخ

    اینترنت منم کم میشه پاک کردم

    پاسخ

    همش دروغه نت منو که میخوره دززززد

    پاسخ

    من که از امروز این برنامه روبیکارو حذف میکنم بخاطر دزدی اشکارش از ملت،دوستان همه تا جایی که میتونن حذفش کنن و اطلاع رسانی کنن

    پاسخ

    از اینترنت من هم کم میشه ، اونم خیلی زیاد، اینترنت ایرانسل

    پاسخ

    اینم ی نمونه دیگه از راههای سرقت عزیزان به دل نگیرید من دو سه روز رایگان بود میگفتم خدایا شکر با این نعمتت یهو ۱۰گیگو تو ۳ روز خورد گوزشم برام پرت کرد آروقشم زد 😈

    پاسخ

    مرتیکه خر اومدی نظر بزاری یا خود شیرینی کنی دلقک بازی در بیاری خوب الاغ بگو نتمو خورده دیگه این حرفای نامربوط بی ادبی چیه که میزنی خاک تو سرت جامعه ما با وجود آدمایی مثل تو داره به فنا میره!!!
    یکی نیست بهت بگه آخه تربیتت کجا رفته خجالت بکش!!!😕😕

    پاسخ

    احساس نمیکنی داری **شر میگی؟ 😐

    پاسخ

    حالا تو چرا فشار میخوری مگه کسی به تو چیزی گفته . نکنه نونت تو روبیکاس؟

    پاسخ

    تمامی اطلاعات ناکافی هست.روبیکار د پخش پوزیک و ویدئو از حجم اینترنت خط شما کم میکنه.چون مم ازمایش کردم و مو به مو اسکرین گرفتم .حالا بماند دیدن فیلم ها در روبیکا دیگر رایگان نیست باید اشتراک بخری تا بتونی فیلهارو ببینی اشتراک یک هفته ای ۵۰۰۰ هزار تومن ..
    همیشه شرکتها اول تبلیغات میشه بعد که قدرت گرفت اون روی باطنی خودشونو نشون میدن.از نظر من روبیکا در حال حاظر یک برنامه بیخود و بدرد نخوره .که تنها برای رای دادن به برخی برنامه ها بدرد میخوره وگرنه مصرف مفیدی برای گوشی شما نداره.حالا بماند که معلوم نیست آیا روبیکا دسترسی به اطلاعات گوشی داره یا نه.از اینها هرچیزی بر میاد …

    پاسخ

    من از رایتل استفاده میکنم،هر موقع که از برنامه روبیکا استفاده میکنم از حجم اینترنتم کم میشه،مگه نمیگین رایگانه،پس کو رایگان
    خواهشا جوابمو بدین

    پاسخ

    سلام
    درسته از حجم نت کم میکنه. این آزمایش هم واقعا اشتباهه. در عرض چند دقیقه استفاده کسر میزان حجم در هیچ نرم افزاری نشون داده نمیشه چون میزانش خیلی خورد هستش. شما باید زمان زیادی از برنامه استفاده کنید بعد میزان حجم رو چک کنید. حتی ماشین حسابم اعداد بسیار ریز رو نمیتونه کامل نشون بده …

    پاسخ

    لطفا از سر نادونی حرف نزن
    رایتل اصلا رایگان نیست فقط همراه اول و ایرانسل
    برای منم کاملا رایگانه و حتی بعضی مواقع که اینترنت گرفتم و تموم شده ولی هنوز زمانش مونده بازم کار میکنه واسم
    حتی تو تبلیغاتشم اسم رایتلو نمیاره

    پاسخ

    نمیدونم چرا برای من رایگان نست و از شارژ اصلی من میخوره. چرا اینجوری دزدی میکنن؟

    پاسخ

    اره ،یه نوع دزدیه
    از حجم اینترنت منم کم میشه

    پاسخ

    از منم کم میشه

    پاسخ

    برای منم بدون دلیل حتی بازشم نمیکنم برنامه رو ولی از وقتی برنامه رو ریختم اینترنتم با شارژ باتریم خیلی زود تموم میشه

    پاسخ

    اره ١٠ گیگ نت منو در عرض ٢-٣ شب قورت داد بی تربیت

    پاسخ

    دقیقا هفت گیگ اینترنت منم تو دو روز تموم شد

    پاسخ

    بیش از حد دارند تبلیغات میکنند ، واقعا خدماتشون رایگان هست ؟

    پاسخ

    روبیکا برنامه ای خوب و تقریبا کامله اما قطعی داره و تماما هم رایگگان نیست و در شرایط فعلی یک سری تبلیغاتی کردید که باعث گمراهی شده و شمایی که رایگان بودن رو اعلام میکنید وضوحش رو اعلام کنید میدونید چندهزار نفر بخاطر این تبلیغات اشتباه مفت مفت پولشون به هدر رفته است در این وضعیت بجای همدلی و همدردی با مردم باعث تنش میشوید ما در جامعه اسلامی هستیم و باید طبق اصول دین حرکت کنیم و این رفتار خیانت در حق مردم نااگاه است لطفا رعایت کنید

    پاسخ